Борис Денев- живописецът на старо Търново

Роден в Търново на 7 февруари 1883г. в семейство на дърводелец със 7 деца, той от малък познава горчивия вкус на бедността. Светлият лъч в неговото детство е страстта на баща му да изрязва репродукции от списания. Така бъдещият художник за първи път се запознава с изкуството и то го пленява завинаги. Убеден е, че за него няма друг път освен на живописта, и затова ударът, който получава на 18 години, го съкрушава. Борис Денев иска да продължи образованието си, но това се оказва напълно невъзможно - родителите му нямат дори една скътана стотинка. Затова се налага да почне работа като учител в търновското село Иванча. Надява се, че след няколко месеца ще последва мечтата си. Но чака цели десет години. През това време изкарва някой и друг лев като цигулар по селски вечеринки, а когато има време, се измъква тайно от всички, за да рисува пейзажи. Именно тези платна вижда неговият приятел Михаил Кръстев, учител в Търновската гимназия и също художник. „Картините ти са прекрасни! – възкликва той. – Трябва на всяка цена да ги покажеш в София!”  Обнадежден, че поне един човек е повярвал в таланта му, Борис Денев грабва няколко платна и веднага тръгва за столицата. Там ги предлага на дружество „Съвременно изкуство” и ефектът е изумителен. Само за няколко дни картините са разпродадени и бившият вече учител събира достатъчно пари, за да последва мечтата си. Със спечелените средства от изложбата заминава за Мюнхен, където специализира през 1909–1914г. живопис. Наближава 30-те, когато пристига в Мюнхен, но бързо изпреварва много по-младите от него колеги, родени в богати буржоазни семейства и свикнали от малки с частни учители по изкуство. Борис Денев ги засенчва не само с таланта си, но и с необикновената си работоспособност. Това впечатлява учителите си в Художествената академия, а нежните му пейзажи от Търново смайват хиляди европейци. 


За първи път в живота си той не се притеснява за своето бъдеще - изгледите за кариерата му са блестящи. Но неочаквано, за изненада на всички, Денев обръща гръб на живота, за който е мечтал, откакто се помни. Причината за мнозина днес би прозвучала странно: патриотизъм. Той се връща у нас, за да участва като доброволец в Балканската война. Първо е санитар, а после спечелва конкурса за военен художник. Очевидец е на най-кървавите битки и с голямо майсторство пресъздава грозното лице на войната. През следващите години настъпва най-плодотворният период в живота му - постепенно той започва да рисува предимно пейзажи. Създадени с ефирна лекота, нежни пастелни тонове и изключително точна перспектива, те стават явление в родната живопис. „Борис Денев откри очарованието и романтиката на старинната архитектура сред характерната родна природа”, пише изкуствоведът Ирина Михалчева, а писателят Драган Тенев допълва: „Денев оставя дълбока диря в нашата живопис, като запазва редица стародавни български светини.” Макар успехът му да е голям, Борис Денев не ограничава фантазията си само в живописта. Той се интересува от авиация и дори спечелва награда за един свой проект, докато учи в Мюнхен. По-късно сам построява делтапланер и стенен часовник; не забравя страстта си към музиката и участва в оркестъра с веселото име „Бръмбъзъците”. Навсякъде го приемат с разтворени обятия и едва смогва да изпълни всичките си задачи: да рисува, да свири, да пише за вестниците, да конструира летателни машини... С радост и страст живее в бляскавия вихър на един живот, изпълнил и най-смелите му очаквания. Затова ударът, който го сполетява след 9 септември 1944, е двойно по-жесток. Новите събития го шокират. Може да е подозирал, че много интелектуалци ще имат неприятности, но със сигурност не е предполагал размера на омразата, която ще се стовари върху него. Той, който е обърнал гръб на лукса и похвалите в Европа, за да се върне в родината си, е обявен за „родоотстъпник”. Като такъв е изключен от СБХ, заклеймен и изпратен в лагер. Но и в най-угнетяващите и мъчителни часове, прекарани сред плъховете и смрадта на килията, Денев не е бил толкова отчаян, колкото когато излиза след 10 месеца от лагера. Като леден душ идва страшната новина, че му е забранено да рисува. Като всеки истински творец, за него това е равносилно на забрана да диша. Минават цели 11 години, преди да получи помилване. През 1956г. е реабилитиран и отново е включен в СБХ, а през 1967-а дори получава званието „заслужил художник”. Признанието не може да излекува спомена за душевната агония, но две години преди смъртта си поне знае, че неговите картини отново са заели своето място в света на изкуството. Славка Денева-негова единствена дъщеря, следва пътя на баща си и създава едно богато творчество, запомнящо се със своята индивидуалност. На 31.12.1969г. престава да тупти сърцето на един велик български художник, но творчеството му ще живее вечно. В негова памет е именувана художествената галерия във Велико Търново. 
През 1983 г., малко преди смъртта си, Славка Денева дарява на Съюза на българските художници семейния дом на ул. „Шипка” 18 и цялото движимо и недвижимо имущество в него, включително неоценима по своята художествена стойност колекция от над 900 живописни творби и над 7 000 рисунки и скици на Славка Денева и Борис Денев.
 ЛЮДМИЛА ГАБРОВСКА
Образът на Борис Денев оживява посредством  Deep Nostalgia на MyHeritage


Родната къща на Борис
Денев във В.Търново
 Снимка: Грета Костова-Бабулкова
 
ПОДКРЕПИ И РАЗГЛЕДАЙ АЛБУМА

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Първите снимки и фотографи на Търново преди Освобождението

Цариградският фотограф - гъркът Димитриос Михайлидес е първият чужденец, чиито панорамни снимки на В. Търново са запазени. Първата от тях е уникална. На нея фотографът е запечатал хълма Царевец с гъсто застроения на него турски квартал. Ясно личат множеството жилищни сгради, джамията, застрояванията около третата порта и "Балдуинова кула". Правят впечатление застроената около западната страна и част от южната страна на крепостната стена, конфигурацията на хълма, липсата на растителност в града и околностите му. От старото трасе на пътя за дн. Асенова махала слиза пътека, която води към брод през безводната р. Янтра. Добре личат зъберът от скали в най-южната част на хълма Трапезица и последните къщи на Табашката махала под него.
На втората снимка Д. Михайлидес е заснел панорама на града от последните години преди Освобождението. Липсата на едра растителност му е позволила да обхване почти цялата българска част на града. На преден план се виждат палатките на турските войници на мястото на дн. Областна управа и околностите на мястото на Интерхотел "В. Търново". Къщите по дн. ул. Турко" могат да се проследят от църквата "Св. Спас" до края на улицата - днес там е паметникът на Ив. П. Семерджиев. На югозапад личи пътят, по който по-късно се застроява дн. ул. "X. Димитър". Долу край реката е някогашната циганска махала. Най-източно след Конака се редят къщите по дн. ул. "Ив. Вазов", магазините по ул. "Велчова завера", Стамболовия хан, хана на х. Николи, Дряновския хан, сградите около Стария пазар и тези в края на дн. ул. "Стефан Стамболов", която завършва в края на града до една поляна. Южно са сградите на мястото на дн. Търговски център "Европа".
Оригиналните снимки са били притежание на читалище "Надежда" и са подписани с красив почерк на френски "par D. Michailldes". От тези оригинали четвърт век по-късно търновските издатели Конарeв и Ив. Ферменджиев произвеждат пощенски картички. 
От ретуша и оцветяването обаче панорамата е загубила от документалността си и създава впечатление, че е рисувана. В частни колекции са запазени няколко документирани снимки, правени в България през 1875г. вероятно през тази година е снимал в Търново и Д. Михайлидес.
 Едни от първите снимки били и на руските военни фотографи, съпровождащи освободителните войски. Ето една такава, направена през юни 1877г.
 Непосредствено преди Освобождението с Търново свързва дейността си румънецът Онорий Марколеско. Той идва тук от гр. Тулча и в продължение на 25г. и се превръща във фотолетописец на града. Той запечатва църквата "Св. 40 мъченици", манастирът "Св. Троица", църквата "Св. Богородица". По време на Учредителното събрание на 10-16 февруари 1879г. той снима депутати от всички краища на страната. По тези снимки по-късно се изработва табло на участниците в събранието. Негово дело са снимките на 17 пехотна дружина на княз Дондуков-Корсаков, на трета рота на Търновската дружина, на първата наборна комисия за формиране на българската войска, украсата на града за посрещането на княз Ал. Батенберг, делегатите на I, II, IV Велико народно събрание. Неговият обектив запечатва множество обществено-политически, административни и култури събития от местен характер. Автор е на снимките, документирали археологическите паметници, илюстриращи изследванията на К. Шкорпил, оригиналните заснимания на народна празнична носия и хора от В. Търновско за първия мострен панаир през 1892г. Той пръв снима княз Александър Батенберг и прибавя към името си- придворен фотограф. Представа за мащабната дейност на О. Марколеско дават негови портрети и изгледи, съхранявани в НБКМ-София ЕИМ-София, Държавните архиви и музеи във В. Търново Габрово Русе и други частни колекции и семейни албуми. Това са десетки видни търновци и граждани от други краища на страната, пребивавали по един или друг повод във В.Търново. Ето част от снимките му. На неколкократните негови изяви на международни изложения той получава медали и почетни дипломи. Става и действителен член на Общата академия на научно-техническите изкуства в Брюксел. През 1903г. той се премества в гр. Варна, където през 1927г. почива.
От първото десетилетие след Освобождението отделни снимки са съхранени с имената на няколко малко известни фотографи: Вейднер и Едуард Либих, Адолф Волфрам (Обр. 11), Димитър Василиев (Обр. 12), Георги Тимов (Обр. 13), Петър Габровски (Обр. 14). От тях заслужава внимание Е. Либих, който още през 1897г. започва да тиражира снимки с изгледи от Търново в поредицата "Из търновските околности".
Една от неговите снимки е на разрушена мелница след наводнението на 2 август 1897г.
Други негови снимки
 Австриецът Адолф Жозеф Бронфен през 1885г. се установява в Търново и работи там до 1925г. (поне по-късно негови снимки не са открити). Живее и работи в най-новата част на града, която тепърва се застроява. Ателието му се намирало срещу новопостроената девическа гимназия в града. Снимката на тази сграда е най-старата датирана негова снимка от работата му в Търново - 1885г. Уникална е неговата снимка на честването на 1000-годишнината от смъртта на Методий - 1885г. В първите години след установяването си в Търново, както останалите си колеги, Бронфен прави портретни снимки на стотици търновци - мъже, жени, занаятчии, търговци, интелигенти, военни. По-известни от тях са портретите на съпругата и дъщерята на Хр. Ботев - Венета и Иванка, на жената на Хр. Караминков - Аника Костова, на учителките Иванка Коджова, Зорница п. Иванова, Мария Попова - жена на индустриалеца Ангел Попов, на Поликсена Бъчварова, Поликсена Тотева - внучка на видния адвокат Марко Тотев и Кръстинка - неговата дъщеря. Негови са снимките на видните великотърновци: Трифон Кънчев - кмет на града, подполковник Панайотов (котката), Джорджо Момчев, Иван Панов Семерджиев, Христо Георгиевич, Кирил Игнатов- доброволец във войната 1912-1913г., Васил Мавриков - профсъюзен деец, Александър Протогеров, Христо Македончето, Петър Пешев от Севлиево - политически деец, Кръстю Стойчев от Тетевен. Наследете се на някои от тях.
Ето и една снимка на Бронфен из архива на моята фамилия Костови. Седналият младеж е дядо ми- Иван Костов- Малината.








С добро качество се отличават неговите семейни и сватбени снимки: Стоян и Иванка Хр. Ботева (8 януари 1906г.), Тодорица и д-р Ст. Хаджипенчев (1902г.), Танко Добрев с майка си и жена си, семейството на областен управител П. Горбанов, семейство Паскалеви, семейството на майор Стефан Герганов, семейството на Моско Москов и др.
Обективът на Бронфен е запечатал образите на редица дейци от културния, обществен и икономически живот на града: първите учители от училище "Йосиф I" 1894-1895г.; Търновския певчески хор с диригент Ал. Шумелов 1895г.; собственици и акционери от бирената фабрика 1896г.; юнашкото дружество 1897г.;строежът на ж.п.мостовете под града 1899г.;Мъжката гимназия като лазарет по време на Балканската воина 1912-1913г.;ученици на строежа на туристическата хижа хълма "Царевец" 1925г.; работници от ефорията "Ангел Попов"1925г.; Великотърновското поборническо дружество 1908г.; войници от 18 Етърски полк, 22 септември 1908г.; V рота от 20 Добружански полк. Бронфен постоянно работи и като пътуващ фотограф из селищата в Търновско. Освен като фотограф Бронфен започва да се изявява и като пропагандатор на природните и архитектурни забележителности на Търново. Той издава през 1900г. поредица от 20 пощенски картички с панорами на града и снимки на значими архитектурни обекти. В най-големи тиражи са издадени:
-Хисарът(Царевец)с джамията.
-Панорама на града с ж.п. моста.
-Панорама на града със Стамболовия мост.
-улица "Булевард"
-Девическата гимназия
-Света гора с двата моста.
-Търново с Трапезица.
-Асенова махала.
-Махала "Св. Троица"
-Общинското управление(Конака)
Из "Известия на Регионален исторически музей - Велико Търново", книга 21, 2006г.
Четете увлекателния разказ на Иван Тодоров "Светлописците на старостоличани" за фотографите, работили в Търново
 

Електронен каталог на стари  Великотърновски пощенски картички с автори: Павел Енчев и Росен Петков
 Разгледайте картички из колекцията на Павел Енчев 
 

Митрополит Панарет Рашев - щедър дарител и лидер на възрожденското ни общество

  В Пътеводител на В. Търново от 1907 г. пише: "Владиката Панарет Рашев е един от най-щедрите завещатели — търновци. Светското му име е било Панайот. Роден е през 1808 г. от търновските жители Пенчо и Райка Рашеви. Баща му е бил кожухарин, заможен и влиятелен гражданин и дълги години е бил градски бирник (кабакчия). Образованието си владиката получил в Търново, Букурещ, Атина и Париж. След свършването на висшето си образование Панайот Рашев станал в Букурещ придворен учител при тогавашния управител на Влахия -принц Александра Гика (1838 г.). На 1840 г. последният, по молбата на търновските граждани, изпратил П. Рашев в Търново за учител в тогавашното гръцко училище. След две години учителят Рашев бил принуден поради интриги да напусне Търново и да замине за Цариград, гдето постъпил учител в патриаршеското училище на Фенер по френски и гръцки езици, какъвто останал до м. август 1846 г. От това време насетне Панайот Рашев приема духовен сан и става известен под името Панарет. Той е бил ръкоположен диакон, след това става архидиакон (1853 г.) и епископ (1854 г.), като бил тронясан за Погониански владика със седалище в гр. Букурещ. Тука владиката Панарет можал да икономиса за своята митрополитска каса значителни суми, част от които употребил за купуване помещение за митрополията и за параклис на българската колония в този град. До 1863—64 г. П. Рашев минавал за грък; но от това време насетне той, като българин, почнал да взема живо участие в борбите по черковния въпрос и по политическото ни възраждане. Още при живота си Митрополит Панарет завещал 10 000 австрийски жълтици,  лихвите на която сума се е издържало Богословското училище в Петропаловския монастир при гр. Лясковец. После смъртта си той завещал една сума  544 645 лева,  които 50 000 лева остава за издържане на махленските първоначални училища  гр. Търново, 5000 лв. за църквата "Св. Константин и Елена", заедно  с короната, и одеждите си, а останалата по-голяма част остава в разпореждане на Св. Синод, който да употреби 2/5 от дохода на тая сума за стипендии на млади български православни диакони и свещеници в духовна академия; 2/5 за премии за преводни или оригинални духовни кпиги за училищата било за прочит или по историята на българската църква, а останалата 1/5 ежегодно да се прибавя към капитала за нарастване. На 21 март 1887 г. Митрополитът П. Рашев се помина в Букурещ и съгласно неговата последна воля, смъртните му останки се пренесоха на 26 с. м. в Търново, гдето се погребоха в църквата "Св. Константин и Елена". Над гроба му, в артиката на църквата, върху един мраморен пиедестал, висок 2 метра, се издига великолепен паметник, художествено изработен от бял мрамор. Този паметник, който струва 16 000 лева, е работен в Италия и Букурещ: той представлява владиката в черковно одеяние, седнал на владишкия трон, с отворено евангелие пред себе си, държащ в едната си ръка патерицата, а с другата благославящ. Този паметник заслужава да се види от всекиго."
Завещава значителни средства на българското Министерство на просвещението. До смъртта си Панарет служи безрезервно на българската колония в Букурещ и е неин духовен учител. Той е вуйчо на Венета Ботева. Спомага за оцеляването на племенницата си и семейството ѝ, след смъртта на войводата Христо Ботев. Завещава къщата си на Св. Синод на БПЦ, с препоръка средствата да се използват за благотворителни цели. Одеждите и църковната утвар на митрополит Панарет Рашев са изложени дълго време в музей "Възраждане и Учредително събрание" гр. В. Търново, но митрополитската корона е открадната в края на ХХ и началото на ХХІ век.

Старопрестолната гимназия по икономика

Търговската гимназия в града ни - из вестник " Велико Търново"-1935г.
Пътниците, които отсега вече пристигат в града ни, още от гората, щом се навалят отсам гарата, ще имат възможност да видят великолепното здание на търговската гимназия. Мнозина биха се намерили да ни рекат: "Това модерно здание развали старинната, весела гледка на града ви. Вие трябваше да запазите изгледа на старинната архитектура, която красеше града“. Не искам да отрека правдивостта на това твърдение. Вярно е, градът ни не ще има повече оня изглед, който е имал по-рано. Монументалното здание на търговската гимназия ще видоизмени оня изглед, но с това, пристигащият в града ни пътник, ще съзре и нещо друго, също тъй важно, а според мене и може би по-важно от старинния изглед на града ни: Търново в миналото е било един фар, който е светел и будел българщината, и изгледът на търговската гимназия ще повика и събуди и друга представа за града- че той и сега продължава да буди българщината, щом може да намери в себе си средства да въздигне една великолепна сграда за търговска гимназия, която сама ще бъде един нов фар за просветяване душите на ония български деца, жадуващи за работа в стопанския и търговски живот на страната. Градът Търново мени своята гледка, но я мени да даде тласък на българщината към просветна дейност, да издигне видим и гласен зов към българското племе: стига държавна трапеза, стига очакване само на държавна помощ, и в частния живот, и в търговията, в частното стопанство, в промишлеността и там има прехрана и благополучие и, с просвета, ще се дойде до добра организация, която да устрои наново в здрави основи българската земя. Идеята за търговска гимназия в града ни изникна преди 16 години. Болното време, което преживяваше народът ни след войната, образованието на политически професионални съюзи, които искаха да поемат върховната власт, и я поеха, за да бъде тази власт изкористена за партийни цели, подтикна и българския търговец да търси и той политически съюз — тъй наречения търговски блок начело с г-н Ганчева — да защити себе си, за да запази интересите на своето съсловие. Почнаха събранията на търговци, на промишленици и на занаятчии, почнаха едни нескончаеми дебати, дали да се прави дружество или съюз или политическа партия. Защитници имаше на всички идеи. Не липсваха и широки и тесни социалисти, които развиваха своите програми, появиха се и партийни направления, явното образуване на демократически или стамболистки или други партийни групички, полека лека обаче излезе наяве онова, което беше самата действителност — няма нужда от партийна организация, нека всеки си остане там където е, но нека обърнем внимание на нашия търговец, на нашия промишленик, на нашия занаятчия в качествено отношение, културно издигнатите люде ще бъдат по-лесно податливи към организация, ще съумеят да се организират по-добре — затова да дадем просвета!
Тук трябва да търсим зародиша на търновската търговска гимназия. И наистина, тогава се тури началото на не един професионален съюз, а на културно, просветното благотворително дружество Промишлено Търговско Дружество (първоначално още и занаятчийско), което в първо време сплоти около себе си значителна част от търновското гражданство, и никога вече не престана да развива своята културно просветна благотворителна дейност: да се подобри качеството на търговеца, на промишленика и на занаятчията, защото — ще си послужа с думите на първоначалния председател на дружеството г-н Г. Козаров: „Наистина това са стопанските съсловия в страната, това е съсловието на собствениците, на истинските хора на труда“.
Лесно беше да се издигне лозунга — просвета искаме — но как трябваше да се постъпи, за да се изгради това дело? Мъчни бяха пътищата, осеяни бяха с много пречки, има едно обаче много радостно нещо — всички, буквално всички, търновчани се заинтересуваха и всеки даде ако не помощ, то поне своето съчувствие. За да се подготви преподавателски персонал започна се с вечерни търговски курсове, които още от самото начало бяха масово посещавани, и мнозина видни наши съграждани получиха възможността да разберат или сами да водят своите търговски книги, благодарение на тия курсове. Първоначално преподаватели в курса бяха: банковия чиновник Перашкевов — вече покойник— Д. Щърков, адвокатът Ив. Хрелопанов. Две години по-късно се устрои нисше търговско училище, което се помещаваше в килията на църквата „Св. Никола“, а след други две години биде използвано едно тълкуване на един член на закона за народната просвета — професионалното образуване бе предадено към министерството на просветата — и при промишлено търговското дружество се откри, макар и частна, но пълна търговска гимназия. Като частно училище гимназията можеше да се използва и да даде добри приходи на хората, които я биха имали, интересите обаче на града ни караха да имаме една редовна държавна гимназия или поне гимназия приравнена към държавните гимназии, ето защо дружеството замисли одържавяването на гимназията. И тука трябва да се подчертае, колкото може с по-ярки черти: всички търновци, които бяха във възможност да дадат своето съдействие, го дадоха, всеки ни помогна, както можеше, всеки погледна на идеята за създаването на една образцова търговска гимназия, като на своя собствена работа, всеки да се притече на помощ. Това единодушие, това единение станало така от само себе си, просто спонтанно, без никакво настойчиво търсене помощта на търновци, иде да подчертае един отраден факт: Търновци са способни към обединение и обичат учебното дело следователно ще дойде денят, когато В. Търново наново ще стане един център на наука и култура. Одържавяването на гимназията стана постепенно. Първата година държавни бяха само четвъртите класове, на втората бяха четвъртите и петите и т. н. Общината и училищното настоятелство се явиха на помощ и за нуждите на гимназията — още преди одържавяването ѝ —отпуснаха училищната постройка при църквата "Св. Богородица", но тя се оказа недостатъчна. Управата на гимназията с мъка подреждаше учебните занятия сутрин и следобед, неудобствата бяха големи, но въпреки всичките неудобства — гимназията беше винаги намирана от властта за образцова и това ставаше причина тя да не бъде закрита. Обаче, търговската гимназия не можеше да остане в това си тясно и недостатъчно просторно помещение. Още в самото начало на основаването ѝ беше замислено за направа на специално здание. Общинският съвет беше на няколко пъти сондиран да даде, да отпусне, място за постройка, но едно, липсата на достатъчни средства, и друго, дружеството намираше даваните места за не особено подходящи, пък главно поради големия разход, с който бе свързано застрояването им, но най-после възникна идеята да се направи една надстройка на едно от съществуващите училища в града ни. И така благодарение на ценното и пълно съдействие, което даде днешната общинска управа, върху основите и върху самата сграда на старото основно училище „Панарет“ се направиха пристройка и надстройка, преремонтира се и самото здание и по този начин се издигна днешната удобна сграда на В. Търновската държавна Търговска гимназия, която днес и още много, много години ще сее просвета в стопанското съсловие на промишленици, търговци и занаятчии.

Според летописната книга на Старопрестолната гимназия по икономика във Велико Търново на 1.ІХ.1909г. се взема решение за обединение даренията на митрополит Панарет Рашев и Силвестър Панов във фонд “Благодетели на търновските училища“. На 20.VІ.1919г. настоятелството на Търговско- промишленото дружество в гр. В. Търново взема решение за организиране на вечерни търговски и занаятчийски курсове и настоява пред Варненската Търговско- индустриална камара за откриването им. На 25.VІІІ.1919г. се изпраща молба на Търговско– промишленото дружество в Търново до министъра на търговията, промишлеността и труда за създаването на училище за търговия и кооперативно дело в града. Постигнатите добри резултати стават причина на основание Закона за търговското образование, да се разреши създаване на Училище за търговия и кооперативно дело в гр. Велико Търново. По този начин се създава едно от първите професионални гимназии в града. На 19.Х.1921г. - Въз основа на заповед № 1557 - чл. 8 и чл.9 от закона за търговското образование се открива училище за търговия и кооперативно дело в Търново. Извършен е водосвет в двора на църквата „Св. Никола”, където се провеждат и учебните занятия. За директор е назначен Димитър Щърков. В училището са записани 33 ученика и 7 ученички. Преподавателски състав : Димитър Щърков- Счетоводство, Кооперативно дело, Търговско знание. Петър Димитров- Български език. Кирчо Димитров- История и география. Хараламби Бъчваров- Търговско знание. Боню Давджиев - Краснопис. Мария Христова- Химия и стокознание.  Франциска Руевска - немски език. 
През периода 1922-1923г. се променя програмата за търговско образование като се разкриват професионални паралелки с 3 годишен курс на обучение и специални паралелки с 2 годишен срок на обучение, които постепенно заменят стария тип средни и нисши търговски училища. 
През 1923-1924г. за първи път се провеждат зрелостни изпити, на които присъстват: Сп. Спиров- министерски пратеник на Търговско - индустриалната камара гр. Варна и Н. С. Георгиев- делегат на Търговско- промишленото дружество. На 15.ІХ.1924г. училището преминава частично на държавна издръжка със заповед № 1801 /въз основа на § 31 от бюджета за разходите за текущата година/ от министър Цв. Бобошевски. 1925-1926г. - В училището са записани 242 ученика и 51 ученички. 
1926-1927г. - Училището преминава изцяло на държавна издръжка. 
1927-1928г. - Брой на учениците – 403. Учениците вземат участие в тържествата по случай 1000г. от Симеоновата епоха и 50г. от Освобождението. Създава се фонд “Училищни библиотеки ”. Училищен персонал: 1 директор, 10 учители, 5 учителки, 2 лектори по Музика и пеене, 1 лекторка по Стенография, 1 училищен лекар, 1 секретар-счетоводител и 3 прислужници. Основава се фонд „Поддържане на училищните кабинети “. 
1933-1934г. - Великотърновската градска община получава правото да събира такса от учениците от ІV, V и VІ клас, като събраната сума се употребява за заплата на учителите. Училищната такса е 1500 лева, от които 1000 лева за държавата и 500 лева за училището. От такси са освободени деца на убити във войните, на инвалиди, опълченци и бедни с успех Добър /4/. 
1934-1935г. - Търговско- промишленото дружество в града, в съгласие с Великотърновската градска община предприема изграждането на надстройка на училището “Панарет “, за да може да бъде пригодено за нуждите на Търговската гимназия. 1935-1936г. - Драматичният състав на училището изнася редица пиеси: “Йончови ханове“, “Милионерът“ и др. Учениците вземат участие в тържествата по случай 100 години от създаването на Априловската Гимназия. Гимназията се снабдява със свое знаме. 
1936-1937г. - След раждането на престолонаследника, Учителският съвет пожелава да носи неговото име. С писмо № 79-13311 от 2 август. 1937 година Министерството на Търговията, Промишлеността и Труда съобщава, че Негово Величество Царят /Борис ІІІ/ е благоволил да даде съгласието си гимназията да се именува “СИМЕОН КНЯЗ ТЪРНОВСКИ“. След политическите промени в страната от 9 септември 1944г. се сменя името на училището на Икономически техникум “Васил Коларов”. От 1990/1991 е Техникум по икономика, от 7 април 2003г. училището носи името Старопрестолна гимназия по икономика, а от 1 август 2016г. , според изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование се нарича Старопрестолна професионална гимназия по икономика.
Спомени на търновци 
Г-жа Лиляна Аврамчева:"Аз, съм завършила тази гимназия. Започнах да уча 1949 - 1950 год. като Търговска гимназия по 6-то бална система, а завърших 1952-1953 год. Стопански техникум "В. Коларов" по 5-то бална система. Образованието и в двата случая беше много солидно! В гимназията учеха само ученици с висок успех , защото се смяташе, че е много трудно обучението. Освен общообразователните предмети (с малки изключения) учехме и много специални предмети. Между тях краснопис, стенография, кореспонденция и много други, като за отбелязване е, че по кореспонденция учехме как да пишем писма на чужди фирми на езика, който учехме освен български, напр. аз учех немски. Не мога да си спомня колко години полагахме семестриални изпити, а накрая на последната година се явявахме на държавен изпит по: счетоводство - писмен и устен, политическа икономика и планиране. Директор ни беше, може би 1 год. Ганев, а след това Никола Тонков. Както Директорът, така и преподавателите бяха изключително интелигентни и прекрасни учители. Не искам да посочвам имена, защото нямаше лоши. Гимназията, беше за пример. Дисциплината, беше много голяма, но това не ни пречеше. Имахме задължителна униформа. Момичетата с барети, момчетата с шапки на които имаше забоден "вензел" - символ на търговските гимназии. Същия вензел трябваше да се избродира на белите якички на момичетата. По моето време започнахме и завършихме 7 паралелки от " а " до " ж " с по 40-46 ученика, по три специалности: търговско счетоводство , индустриално счетоводство и селско стопанско счетоводство. Завършилите тази гимназия излизаха напълно подготвени СЧЕДОВОДИТЕЛИ. 
Източник: http://sgivt.com/   Презентация 

ПОДКРЕПИ И РАЗГЛЕДАЙ АЛБУМ на абитуриенти 1941-42г. Търговската гимназия- В.Търново

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Великолепният храм "Св. св. Константин и Елена”

В "Пътеводителя на Велико Търново от 1907г." пише: "Църквата Св. св. Константин и Елена, въздигната 1872-73 год. по плана и под надзора на майстор Колю Фичето. Тя е една от най-светлите църкви. Има три храмови празника: Св. св. Константин и Елена, Св. Четиредесет мъченици и Св. Димитрий Солунски. Под църквата има параклис Св. Архангел Михаил. Тази църква е въздигната, след като бе съборена малката, тъмна и ниска паянтова църква, която бе малко по на изток от сегашната. В артиката на тази църква се намира гроба на покойният Погониански български владика, Панарет Рашев. Върху гроба му е въздигнат великолепен мраморен паметник, представящ владиката в черковно одеяние и благославещ". Църквата "Св. св. Константин и Елена" във Велико Търново е завършена през 1873г. За нея Първомайстор Кольо Фичето споделя, че му харесва най-много от съградените църковни сгради в града. Най-голямата ѝ отлика е осемстенната камбанария. На 7 октомври 1873г. в изключително тържествена обстановка е осветен новият храм от първия български владика Иларион Макариополски. Първото църковно настоятелство, призвано да осъществи постройката е учредено на 20 юни 1872г. Църковни настоятели са Иван Пилев, Илия Иванов и Сава х. Йоргов. Сградата е трикорабна, вътрешността и е светла и красива. При изграждането ѝ самобитният майстор успял много умело да съчетае разнообразни архитектурни форми и елементи, като полуцилиндрични, елиптични и кръстати сводове, полукръгли и сплеснати арки, както и прочутата фическа кобилица - все елементи, които служат като визитна картичка на самоукия майстор архитект. През XIX век тя се включвала добре в общата панорама сред големите възрожденски къщи, които са я заобикаляли. Храмът е построен между три улици, разположени между жилищни сгради, на стръмен склон с тераси - един много труден дори и от днешна гледна точка терен за застрояване. В голямото за времето си вътрешно пространство от 250 кв.м., такова каквото е било, преди катастрофалното земетресение от 1913г., имало само четири колони с височина от 10 метра. При това притворът е бил отворен към наоса, засводяванията- преливащи едно в друго, стълбищата за емпорията скрити, и се е създавало впечатление за зално пространство, в средата на което се извисявал купол, стъпил върху висок барабан, пробит от многобройни прозорци. При главния вход на храма, от двете страни на външната врата са поставени две въртящи се с ръце дървени колони, които били индикация за устойчивостта на сградата при евентуално слягане на земната основа. Майстор Колю Фичето казвал: „Когато колоните престанат да се въртят това означава, че земните пластове са нестабилни и населението трябва да положи сили, за да спаси сградата от разрушаване.” Колоните отдавна са демонтирани и ако искате да ги видите, ви препоръчвам да прочетете "По следите на изчезналите колони".
Сред култовото богатство на храм „Св. св. Константин и Елена“ са иконите, рисувани от Папа Витан от тревненска школа, от школувания художник Николай Павлович и др., които се съхраняват в Регионален исторически музей. По неповторим и изключително красив начин Колю Фичето успява да изгради и обедини храма и камбанарията. Той постига голям успех и в живописната монументална архитектура, съчетана с околната среда. Това е последният храм, който Колю Фичето строи през своя живот, но за сметка на това пък той минава за един от неговите архитектурни шедьоври в областта на християнското изкуство, в областта на строежа на източно православни храмове. Вляво от входа в преддверието са вградени надгробни плочи на видни търновски дейци. Една от тях е на хаджи Минчо Цачов. Тук е и гробницата на митрополит Панарет Рашев. Върху гроба му е издигнат мраморен паметник, представящ владиката в черковно одеяние и благославящ - дело на румънския скулптор Йон Джорджеско. В гробницата е погребано тялото на митрополит Панарет Рашев в седнало положение, както подобава за митрополит, с почести и според канона на Българската православна църква. Владиката Панарет Рашев е един от най-щедрите дарители на Търново. В завещанието му е казано:" На църквата „Св. Константин” в Търново оставям 5000 лв., „дето да се погребе тялото ми, за споменуване името ми при света литургия”...Короната ми, патерицата ми, както и всичките черковни венци и одежди, които ми принадлежат, моля да се разподелят между българската капела в Букурещ и църквата „Св. Константин” в Търново”. Днес обаче никой не знае какво е станало с тези одежди, с короната или патерицата на митрополита. Реставрирана е фигурата на Панарет Рашев, която стои в заключената църква. На южната фасада по-късно са вградени богато орнаментирани надгробни плочи. От двете страни на входа са две гробници. Едната е на хаджи Николи Минчоолу - борецът за черковна независимост и неговата съпруга. Другата е на сина на Уста Колю Фичето. При земетресението от 1913г. сградата претърпява значителни разрушения. През 20-те години на ХХ век храма е възстановен под името „Св. цар Борис“ (имало се е предвид Борис I Покръстител). В кондиката е записано, че първите настоятели на храм „Св. цар Борис“ са: Елефтер п. Димитров – председател, Хараламби Кулелиев, Димитър Димитрушков, Александър Хаджицанев, Тодор Кабакчиев и Димитър Багрилов. През 1929г. настоятелството при църквата „Константин и Елена“, която била възстановена от земетресението през 1913 и преименувана при освещаването ѝ през 1926г. от търновския митрополит Филип на „Св. цар Борис“, организирало чрез подписка енориашите да дадат необходимите средства за подновяване на иконостаса и иконите по него. Новият иконостас бил направен от търновските майстори дърводелци братя Коларови, а иконите изписал в 1931 и 1934г. по договор с настоятелството художникът иконограф от грузински произход Арчил Йосифов Кикодзе. Още тогава някои от старите икони били предадени на съхранение по настояване на уредника на музейната сбирка при читалище „Надежда“ Тодор Иванов Николов и двамата видни общественици Йордан Кулелиев и Леон Филипов.

С храм „Св. св. Константин и Елена“ са свързани и божествени проявления. Едно от най-загадъчните се е случило в началото на XX век. В полумрака на храма, осветен от свещи, възрастна жена от Велико Търново се молела, с вяра и раболепие пред иконата на Божията майка. От очите на жената се леели сълзи върху жълтата рогозка пред иконостаса, разказват по-късно свидетели. Тишината в храма била нарушавана единствено от стъпките на богомолците, които не обръщали внимание на сгушената пред иконата на Божията майка старица. Света Богородица откликнала на молбите на жената и проговорила. Мигом жената побеляла и паднала в несвяст. Миряните и служещите в храма ѝ се притекли на помощ. Жената и дума не промълвила пред тях за случилото се, но на следващият ден се отправила към новата столица София за среща с тогавашният патриарх на Българската Православна Църква - Екзарх Йосиф I Български. Какво точно е казала Богородица на избраната християнка знаят само шепа хора и точното съдържание на пророчеството се пази в тайна. Разположена в края на улица „Гурко“ (срещу Самоводска чаршия), в нея са се венчавали, кръщавали и били опявани първенците на Търново през XIX век. През 2012г. започна външна реставрацията на храма, а едва през 2017г. местната Строителна камара, общината и Великотърновската митрополия сключиха тристранно споразумение за цялостен ремонт на храма. Дано в скоро време започне реставрацията, защото църквата се руши и може да стане късно.. Прочетете още: История на църквата из книгата на Йордан Кулелиев-1942г.
Източници: Иван Радев, „История на Велико Търново XVIII — XIX век“, „История на църквата „Св. св. Константин и Елена”, http://strannik.bg , http://bg.wikipedia.org, Пътеводител на В. Търново от 1907г. 
Грета Костова- Бабулкова



ПОДКРЕПИ И РАЗГЛЕДАЙ АЛБУМА
  

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Патриаршески манастир "Св. Троица"


В Пътеводителя на В. Търново от 1907 г. за този манастир пише: "Манастирът Св. Троица, се намира в Дервенето, на дясната страна от р. Янтра, в скалите, всред една дълга равнина, запазена на север и на североизток с високи скали от ветровете. Изгледът от тука е живописен. В оградата на манастира и вън от нея, на равни височини, се виждат кръгли или елиптични дупки (пещери), които са трудно достъпни за човека: по тях може да се качи само със стълба. В една от тия дупки, на височина 10 метра, вън от оградата на манастира, според преданието, живял е св. Теодосий Търновски след напускането му на Килифарския монастир. В тия дупки са се криели калугерите, когато манастирът е бивал нападан от башибозуци, кърджалии и др. турски орди. Този манастир е основан в 1070 год. януари 27, като скит (отшелническо място).
Това се потвърждава от един каменен надпис, намерен в основите на олтара на старата църква, когато започнала работата по възобновяването на обителта през 1847г. Надписът гласи: "Тази църква "Света Троица" е създадена в 6578 (1070) година януари 27 ден от епитропъ Георги Приложникъ и синъ му Калинъ".
Скоро около св. Теодосий Търновски се събират много отшелници и създават голяма монашеска общност, която построява манастира "Св. Троица", а за пръв негов игумен е избран Теодосий Търновски. Не след дълго тук пристига и бъдещият патриарх Евтимий, който благодарение на своите изключителни способности, знания и умения поема управлението на духовната обител, а след смъртта на св. Теодосий е избран и за игумен на манастира. През тези години манастирът бил известен още като "Евтимиев". Най-вероятно по инициатива на св. патриарх Евтимий и с активната помощ на цар Иван Шишман става изграждането на обителта, откъдето идва и името “Патриаршески” или “Шишманов” манастир. “Теодосиевата” пещера е запазена и досега и се намира на 5м височина, а влизането в нея се осъществява сега, както и навремето най-вероятно по въжена стълба. Недалеч от тази пещера има друга по-голяма, в която могат да се съберат 50-60 души. Тези пещери служели като убежище за монасите, предпазвайки ги при нападение от разбойници. Входовете им се затварят с тежки заскобени в скалата врати. Българските царе Иван Александър и Иван Шишман били чести гости на манастира, и вероятно, отдавайки се на отдих и почивка, те често са събеседвали със св. Теодосий и св. Евтимий. Близо до Янтра има кладенче с бистра студена вода наречено "Шишманово кладенче", тъй като било градено по желанието на царя. С такива високо просветени духовни водачи Патриаршеският манастир се превръща във втори център на Търновската книжовна школа след Килифарския манастир, а скоро след това, и първо книжовно-просветено средище. Според писменото свидетелство на Григорий Цамблак - "Похвално слово за Евтимий", в новосформирания манастир Евтимий започнал своето огромно книжовно дело още с пристигането си от Атон в 1371 г. В скоро време славата на Евтимий и на неговия манастир се разнесла не само по българските, но и в съседните земи. При него пристигали "рояк ученици" от всички краища на България, от Сърбия, Византия, Молдова, Влашко и дори от Русия. Българските и чуждите ученици, наред с богословските науки, изучавали и усвоявали литературното и книжовното дело на български език, и завръщайки се по родните си места, те ставали ревностни разпространители в своите страни на постиженията на средновековната българска книжнина. Предполага се, че цялата работа по езиковата и правописната реформа, известна като "изправление" на преводите на богослужебните книги, Евтимий извършил именно тук, като превел наново и редактирал книги от гръцки на старобългарски. В това огромно дело участие взели, както подготвени от самия Евтимий ученици от светогорските манастири, така и най-добрите книжовници от Килифаревската школа, саратници на Евтимий още от пребиваването му в Килифаревския манастир. Така манастирът "Св. Троица" станал център на Търновската книжовна школа и на Търновското културно средище, превърнал се във висше учебно заведение за времето си. По това време тук са били съставяни и преписвани едни от най-ценните произведения на старата българска и славянска книжнина, които след това били разпространявани в Сърбия, Влашко, Молдова и Русия. Предполага се, че в Патриаршеския манастир "Св. Троица" е сътворено Четвероевангелието на цар Иван Александър (т. нар. Лондонско евангелие), което понастоящем се съхранява в Британската библиотека. Преписано е през 1355-1356 г. от монах Симон за българския цар Иван Александър. В пролога - в края на книгата, като отправя възхвала към Светата Троица писмописецът дава указания за мястото, къде е съставен този документ - в манастира “Св. Троица” край Търново. В манастира се обучавали и израствали творци и на други изкуства, свързани с църковно-религиозната дейност - краснописци, подвързвачи на книги, художници-миниатюристи, живописци, майстори-златари и др. След падането на България под османската власт, както повечето български манастири, така и Патриаршеския е опожарен и разграбен. 
През първите векове на тъмното турско робство манастирът запада и потъва в забвение. Но от ХVII до ХІХ в. попада под покровителството на влашки и молдовски войводи, за което свидетелстват запазените дарствени грамоти. В Пътеводителя на В. Търново от 1907 г. пише, че при възобновяването на храма през 1847г. монасите намират в един от зидовете тенекиена кутия. В нея са запазени четири хрисувули (грамоти) от влашките войводи Йоан и Стефан Кантакузин (1715 г.), произхождащи от арбанашките боляри Кантакузиновци, Йоан Александър Гика войвода (1748 г.), Йоан Ипсиланти войвода (1776 г.) и Йоан Константин войвода (1803 г.). В хрисувула на Кантакузин се споменава за грамоти дадени в по-ранно време от Ширбей войвода, Радул войвода, Матей Бесараб и Константин Бранкович от Арбанаси. В тая грамота се съобщава, че манастирът е основан от цар Иван Шишман. От това участие на влашките войводи във възстановяването и даряването на църкви и манастири отсам Дунава навежда на мисълта, че те продължават да се считат за приемници на българските боляри и войводи отвъд р. Дунав. През 1803 г., по време на кържалийските размирици по тези земи, манастирът е разграбен, а през 1812г. го сполетява ново бедствие – чумната епидемия и е изоставен. Духовната обител е възобновена през 1847 г. със средства, дарения и труд на местното население, но на разтояние един километър южно от стария манастир, където била крепостта за да могат да се наблюдават пътищата. Новата манастирска църква е дело на всеизвестният по това време майстор Колю Фичето. През 1913 г. голямото Горно-оряховско земетресение разрушава манастира заедно с църквата. Тогава, като по чудо са спасени част от църковната утвар, иконостасът от ХІХ в. и някои от старите олтарни икони. В сегашният си вид манастирът е възобновен през 1927 г., а жилищните сгради са изградени в периода 1946-1948 г. Църквата е наново изградена върху основите на стария храм от 1847 г. по запазени чертежи на Колю Фичето и стара снимка. За това свидетелства надписът, вграден от вътрешната страна над западния вход, който гласи: “...обновися от основаня в лято Христово 1847 г., април, 9, майстор Никола Йованович от село Дряново”. Патриаршеският манастир “Св. Троица” официално е мъжки до 1946г., но е обезлюден. Тогава Търновският митрополит Софроний възлага на о. Севастиан от Преображенския манастир (по-късно издигнат в архимандритски сан – починал на 82 - годишна възраст през март 2008 г.), да се грижи за стопанството на западналия Патриаршески манастир "Св. Троица". Обителта става официално девическа през 1948 г., като отначало монахините живеят в схлупените стари стопански постройки. Отец Севастиян взима дейно участие във възстановяне на сградите на "новия" девически манастир, като обновява стопанството – създава и работилница с машини. По-късно е назначен за ефимерий и заедно с вече покойната дългогодишна игумения монахиня Евдокия десетилетия наред са стълбовете на духовния живот в този Божи дом. В архитектурно отношение Патриаршеския манастир представлява комплекс от съборен храм "Св. Троица" с подземен параклис “Рождество Христово”, отделен параклис посветен на Свети Евтимий Патриарх Търновски и жилищни и стопански сгради. В обителта има и Света вода - аязмо. Днешната манастирска църква е изградена върху основите на стария храм, построен през 1847 г. от уста Кольо Фичето и разрушен при голямото земетресение от 1913 г. Някога, преди земетресението, цялата вътрешност на храма е била изографисана от представителя на Самоковската художествена школа Захари Зограф. Част от иконите в иконостаса също били дело на Захари Зограф, за жалост и те пострадали при земетресението. От олтарните икони рисувани от самоковския художник оцеляват: "Св. Богородица", "Христос Вседержител", "Св. Йоан Кръстител", и "Св. Троица". За щастие след злополучното бедствие е спасен част от възрожденския иконостас (XIX в.), прекрасната икона “Архангел Михаил” от 1663г. и храмовата “Св. Троица” от 1708г. с надпис: “Рука даскал Коста Пенюв и Цоню”. Предполага се, че даскал Коста Пенюв е местен учител в килийното школо в с. Арбанаси. Патронната икона както при много храмове из Търновската Света гора е разположена не до Св. Богородица отляво на царските двери, а отдясно до Иисус Христос. 
Източници: Пътеводител на В. Търново от 1907 г., Чавръков, Георги - Български манастири, изд. Хайни, София, Валентин Миновски – магистър по история
Прочетете още:   

©️Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
Публикуваните тук материали са плод на чиста съвест и дълги часове труд. Ако ви харесва това, което правя и можете да си го позволите, помогнете на Старо Търново да съществува
Описание Сума
Дарение 10.00 BGN
Плащането се осъществява чрез ePay.bg - Интернет системата за плащане с банкови карти и микросметки

ПОДКРЕПИ И ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ Generated image

Последвайте блога

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *

Общо показвания